تيپ خوبان

قسمت هشتم مصاحبه با سردار پريشاني

خیلی‌ها معتقدند نسلی که انقلاب و جنگ را با صلابت و افتخار پشت سرگذاشت نسل خیلی خاصی بود و می‌گویند آنها دیگر دست‌نیافتنی هستند. نظر شما چیست؟ به عقیده شما جوانان امروز چگونه می‌توانند از آن عزیزان الگو بگیرند؟

انقلاب اسلامی موجب شد افق جدیدی فراسوی نگاه انسان‌های متحد گذاشته شود. هدف انقلاب‌اسلامی تشکیل جامعه‌ای بر مبنای عدالت و قسط بود؛ یعنی همان هدف انبیا و پیامبران، لذا جنگ به عنوان آخرین راه‌کار برای سرنگونی این افق جدید و این تفکر نوین اسلامی به رهبری امام خمینی(ره) در دستور کار معاندان و دشمنان انقلاب اسلامی قرار گرفت. جنگ، تحمیل شده به عرصه‌ای بود که در آن تمام هنر خود را به نمایش گذاشت و باعث شد انقلاب اسلامی به اهداف خود نزدیک‌تر شود. زیرا در آن شرایط بود که از انسان‌های چسبیده به خاک آدم‌هایی شناخته شدند که فقط با رسیدن به لقای خدا آرام می‌گرفتند و برای این منظور دست و پای خود را نه فقط با اختیار بلکه با گریه و التماس هدیه می‌کردند.

تصویر هشت ساله جنگ در طول تاریخ اعم از تاریخ سیاسی، اجتماعی و فرهنگی ایران چه قبل از ظهور اسلام و چه بعد از آن، می‌تواند چنین نسل و انسان‌های شایسته و متعالی را در خود به نمایش بگذارد. بنابر فرموده امام امت(ره) چنین نسلی در دوران صدراسلام هم وجود نداشته است. در یک تجزیه و تحلیل می‌توان بیان کرد که چنین نسلی با چنین خصوصیات اعجاب‌انگیزی در طول تاریخ دیگر تکرار‌شدنی نخواهد بود و مایة تأسف است که جامعه انقلابی ما پس از دهه اول انقلاب اسلامی، پایان جنگ تحمیلی و پس از ارتحال امام خمینی(ره) همه آن ارزش‌ها و اصول تبیین شده توسطه معمار انقلاب را به ورطه فراموشی سپردند. به‌ویژه با روی کار آمدن جناح‌های عافیت‌طلب و دنیا‌زده اقدام به تخریب چهرة مبارک همة عناصر مومن، انقلابی و جان فدا نمودند. این واپس‌گرایی تا آنجا پیش رفت که نام مقدس شهیدانی را که بر روی در و دیوار شهر مزین شده بود پاکسازی کردند! یادمان نرود سخنان حکیمانه حضرت امام خمینی(ره) را که فرمود:

«خانواده شهدا این مشعل داران راه اولیا، تا همه تاریخ افتخار روشنایی طریق الی الله را بر عهده گرفتند». بله، این چنین نسلی دست‌یافتنی نخواهد بود. شاید به گواه تاریخ، جامعه ایران چنین عرصه‌‌ای را دوباره نخواهد دید. اما در رابطه با اینکه جوانان امروز نسل سوم و چهارم انقلاب چگونه می‌توانند از آنان الگو بگیرند باید گفت که مسئولین، مقامات و بعضاً فرماند‌هان جنگ پس از پایان جنگ باید اقدامات جدی در رابطه با تدوین و تشریح ناگفته‌ها و اسرار باقی‌مانده  در جعبه سیاه جنگ را می‌کردند و با صرف هزینه، اقدام به ثبت وقایع جنگ در ستون درسی مقاطع تحصیلی اعم از ابتدایی، راهنمایی، دبیرستان و حتی دانشگاه می‌کردند؛ یعنی اینکه پس از پایان جنگ قلم نویسندگان، شعر شاعران، فیلم فیلم‌سازان، کتاب نویسندگان و دیگر اقشار روشنفکر دینی و معتمد اگر منصفانه اقدام به آگاه کردن ذهن نسل دوم و سوم می‌کرد، چه بسا می‌شد از این همه ریزش در جامعه به‌ویژه در نسل جوان جلوگیری کرد. هر چند پس از ده سال از پایان جنگ، راه‌اندازی سازمانی راهیان نور و برقراری کنگره‌های پاسداشت از سرداران دیگر شهیدان در سطح ملی، استانی، شهرستانی، روستایی و حتی در دیگر اقشار جامعه از جمله کنگره‌های بزرگداشت روحانیون در جنگ... گامی در جهت ترویج فرهنگ دفاع مقدس است. اما به جرئت می‌توان گفت اثرات آن‌چنان مفیدی در نسل جوان ما به‌وجود نیاورده. هر چند حضرت امام خمینی(ره) فرمودند: جنگ ما کمک به فتح افغانستان را به دنبال داشت، جنگ ما کمک به فتح فلسطین را به دنبال داشت، جنگ بیداری مردم پاکستان و هندوستان را به‌دنبال داشت، ما در جنگ برای یک لحظه هم نادم و پشیمان نمی‌باشیم.

به‌هر حال می‌توان چنین بیان کرد که اثرات جنگ بنابر فرموده امام(ره) منجر به فتح دل‌ها در همه نقاط دنیا بوده و بنابر فرموده مقام معظم رهبری، جنگ دانشگاهی است که سال‌ها می‌توان از آن بهره‌برداری کرد. اما امروز می‌توان ادعا کرد که این اثرات در درون جامعه اسلامی ما در هاله‌ای از ابهام فرو رفته و این‌ همان خواسته‌ مخالفان و معاندان انقلاب اسلامی است. در یک کلام باید گفت هنوز هم دیر نشده و می‌توان از این صحنه ده ساله اول انقلاب به‌ویژه جنگ، برداشت‌های خوب و سازنده‌ای داشته باشیم و با این روند نسل‌های آینده را نسبت به این مقوله آگاه‌تر و روشن‌تر ‌کنیم.

 

 



نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:


نوشته شده در تاريخ یک شنبه 29 خرداد 1390برچسب:, توسط مصطفی